Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frank Jager - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frank Jager - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

08 April 2005 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Ik heb een tijd niets op de site gezet, omdat pa en peter hier in Suriname dermate veel energie van mij aftapten dat ik niet meer in staat was om fatsoenlijk de site bij te houden. Peter en pa zijn net met de bus naar het vliegveld vertrokken. Een heel raar gevoel dat ze weer weg zijn. Het was zo gezellig afgelopen weken met de familie en de andere ouders hier aan de Kwattaweg. We hebben genoten met zijn allen en hebben ontzettend veel gezien van het mooie land dat Suriname heet. Ik ga eest de dag Brownsberg beschrijven en daarna mijn verjaardag.

Brownsberg

Vrijdag 1 april zijn we met zijn allen naar het Brokopondomeer vertrokken. We hadden de tip zelf geregeld. Erg gemakkelijk en ontzettend goedkoop. De trip zou ons brengen bij de stuwdam in het Brokopondomeer en met het uiteindelijke doel Brownsberg. Voor de ouders een hele ervaring om met de Surinaamse busjes af te reizen naar beneden toe over een bauxietweg vol met hobbels, kuilen en andere toestanden. Eenmaal aangekomen bij het meer, waren we ontzettend onder de indruk van de groote ervan. Op de kaart van Suriname is dit meer de grote blauwe vlek onder Paramaribo gelegen. Deze trip was overigens mijn eerste ervaring met het tropische regenwoud. Peter was immers al eerder in 'de jungle' geweest van New-Guinea. Dat merkte je ook aan zijn manier van bewegen in de ongerepte natuur en zijn relaxedheid ten opzichte van slangen, brulapen en gillende friezinnen. Voor ons een fantastische ervaring. We hebben de Brownsberg beklommen met volle overtuiging. Er waren twee stops ingepland. De eerste stop was bij de Leonwaterval. Een geweldige waterval met nog een behoorljke kracht. Natuurlijk waren D (Frank)en T (Peter)tesamen met Hendrik (de achterbuurjongen) als eersten onder de waterval om gezamenlijk een welverdiende Paro biri open te maken en jawel...te nuttigen. De klim daarna was behoorlijk intensief. Na menig gevloek, getier en getreiter van 'junglewarrior' T (peter) kwamen we aan bij de tweede waterval. Deze was veel mooier dan de eerste. De kracht was ook minder, omdat het water van deze waterval door voldoende andere rotsblokken gebroken werd. Wederom de kleding uit en lekker genoten van een waterval over het lichaam heen na een vermoeiende tocht. Tussendoor hebben we weinig kunnen genieten van de natuur, omdat het lopen alle aandacht vereiste. Op de terugweg moesten we het gehele stuk weer naar boven klimmen en we kregen toen een tropische regenbui op de kop... nait te zoenig!!! In principe een prima afkoeling en met de wetenschap...het wordt toch wel weer droog en warm. Eenmaal boven gekomen hebben we nog lekker kunnen nagenieten van een goede maaltijd om vervolgens terug te keren naar Paramaribo. Een bijzondere trip en voor de ouders ontzettend leuk om meegemaakt te hebben. Deze berg is namelijk absoluut een hoogtepunt van Suriname. Deze attractie moet je gezien hebben!!!!!!

• 08 April 2005 - 19:00

Henk:

VAN HARTE GEFELICITEEEEEEEEEEEEEEEEEEERD!!!!!!!!!!!!

VAN MERIJN, WESSEL, ANNEMARIE EN HENK!

• 08 April 2005 - 19:03

BT:

Watweer een spannend verhaal DT, zal goed voor broertje zorgen als die terug is. Komen er nog foto's van??? Groetjes

• 09 April 2005 - 10:07

Mama Son:

Met bellen heb je me het een en ander verteld over de Brownsberg.Maar als ik het zo lees, is het best een intensieve tocht geweest.De prachtige watervallen waar jullie hebben onder gestaan.Heerlijk na zo'n vermoeiende tocht.Peter heeft natuurlijk voor hetere vuren gestaan.Met hem erbij heb je zeker niks te vrezen. en dan een verrukkelijke Paro biri in het tropisch regenwoud, dat heeft zeker best gesmaakt. Nou Frank ik schrijf je weer hoor!xxx mama son

• 09 April 2005 - 16:03

Nicole:

lieve Frank alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik weet niet zeker of ik je gefeliciflapstaart heb, dus bij deze!!!! Dikke kus