Split, Hvar, Dubrovnic en Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Frank Jager - WaarBenJij.nu Split, Hvar, Dubrovnic en Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Frank Jager - WaarBenJij.nu

Split, Hvar, Dubrovnic en Sarajevo

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

22 Juli 2005 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Na Zadar zijn esther en ik verder gereist naar Split. Split is een leuke stad, we hebben daar een heel leuk apartement gehad met uitzicht over de drukke haven en de boulevard. We waren van plan om vanuit Split naar het nationaal park Krkr te reizen. Dit is tot een zelte gelukt. We zijn namelijk flink op stap geweest in een ontzettend leuk uitgaansgebied en hebben daarna uitgeslapen. We kwamen laat in de middag aan bij de plaats waar een bus naar het nationaal park zou gaan. Deye bus was echter net vertrokken en er ging geen andere bus meer naartoe. Voor niets heen gereisd en daarna weer terug. Een mooie kansloze dag dus. Daarna heerlijk op ons balkon gezeten en genoten van het uitzicht en het heerlijke eten wat Esther gemaakt had.

Daarna hebben we een aantal dagen gechilled op het eiland Hvar. Dit eiland ligt in het zuidelijke gedeelte van Kroatie en is erg mooi.Het water is zo ontzettend helder, dat je nog op 15 meter de bodem kunt zien. Fantastisch. We hebben de snorkelspullen gepakt en hebben alleen maar gesnorkeld en mooie vissen gespot enzo.... De tweede dag hebben we een bootje met motor gehuurd en zijn we de eilandjes in de buurt lang geweest om daar te stoppen en vervolgens te snorkelen. Voor deze dag een onderwatercamera aangeschaft en mooie kiekjes gemaakt, met natuurlijk de enige humor....hehehehe. Na deze 'vermoeiende' dag hebben we de volgende ochten om 06.30 de boot naar Split terug gepakt om verder te reizen naar Dubrovnic. Hier begint een klein beetje de oorlog naar voren te komen van 14 jaar geleden.

Dubrovnic is eenzettend mooie plaats met erg veel toeristen, maar dat is goed voor de stad en zijn economie, want deze is na de oorlog behoorlijk ingekakt. De stad zag er heel erg mooi uit, maar we zagen beelden van de bombardementen daar en daar waren we wel van geschrokken. De Kroaten hebben de stad weer erg snel opgebouwd en er zijn in de binnenstad nog amper resten te zien van deze Joegaslavische bombardementen. De volgende dag hebben we de bus gepakt naar Sarajevo en op dit moment type ik hier mijn bericht. Ik vond het best spannend om naar dit gebied af te reizen. Het is nog maar 10 jaar geleden dat de oorlog hier voorbij was. Vanaf de grens zie je nog steeds een heleboel kapotgeschoten huizen staan en zijn er nog overal sporen van de oorlg zichtbaar. Ik vind het vooral rot om te zien hoe deze stad beschoten is vanuit de bergen om de stad heen. De mensen hier waren kansloos. Op een plakkaat in het tunnelmuseum stond dan ook letterlijk ''De bevolking van Sarajevo leefde in een concentratiekamp''. Erg heftig om te zien en ook erg verdrietig. De stad wordt langzaam aan opgebouwd, maar er zijn nog veel gebouwen die op instorten staan. Vanocht hebben we een tour gemaakt door Sarajevo. We zijn veel te weten gekomen over de littekens van de oorlog en hoe de oorlog hier heeft plaatsgevonden. Gisteravond was er echter een groot optreden van een bekende Servische artiest. Een groot plein stod vol met mensen en iedereen kende de liedjes van deze man. Het was erg gezellig en daarna zijn we nog een beetje wezen drinken in de stad. Heel toevallig is Esther een oude reisgenoot van haar tegengekomen in hetzelfde hostel als waar wij in slapen. Erg gezellig en daar hebben we twee dagen mee opgetrokken. Kim en haar vriend zijn net vertrokken naar Boedapest en morgen gaan wij ook weer verder naar de binnenlanden van Bosnie-Herzegovina. We gaan mooiie idyllische plaatsjes bekijken die natuurlijk ook zwaar getroffen zijn door de oorlog en we gaan in een mooi natuurgebied raften. Daarna naar Zagreb en dan ga ik nog een dag naar Venetie om daarna naar huis terug te vliegen. Een lang verhaal trouwens... Sorry!!!!

Dikke kus van mij en esther en tot horens!!!!!

p.s. Erwin en Roos zijn terug uit Suriname!!!!!!!Ik zie jullie als ik terug ben! ben.

  • 22 Juli 2005 - 21:37

    Mama Son:

    Een prachtige reis hoor.Heel wat te zien.Het idyllische eiland Hvar.gelegen in een prachtige zee.Jullie hebben ook de trieste kanten van het voormalig Joegoslavie gezien.Watis dat een nare tijd voor die bevolking geweest.Maar enfin het is een leerzame reis voor jullie beiden.Geniet nog van jullie vakantie.Liefs van mama son

  • 23 Juli 2005 - 07:01

    Briloape:

    Ja. Das ff wat anders dan alleen maar feesten. Toch goed dat jullie daar ook oog voor hebben. Frank, heb je d'r ook foto's van? Ik ben heel benieuwd van hoe en wat. Groet Brillie

  • 23 Juli 2005 - 20:48

    Anoniempje:

    Joduh

  • 24 Juli 2005 - 11:11

    Sanne:

    Lieve Frank en Esther,
    Wat een geweldige verhalen...je bent een echte wereldreiziger met alle berichten van afgelopen maanden onder elkaar. Wat gaaf zeg, geniet ervan...
    Ik hoop je snel weer te zien als je terug bent.
    Liefs en kus Sanne

  • 24 Juli 2005 - 11:16

    Sanne:

    was ik weer, het berichtje van hierboven sluit niet echt aan op je verhaal maar bedoelde uiteraard alle verhalen van jou.
    Het trieste kan ik me ook goed voorstellen. Nu zie je het pas echt, wat je voorheen alleen maar op tv zag. Wel goed dat jullie ook die hele kleine dorpjes in de binnenlanden gaan bekijken, daar zal het er nog erger aan toe zijn.
    Alvast goede terugreis,
    Kus Sanne

  • 24 Juli 2005 - 13:02

    Flo:

    Lieve Frank & Esther, ik vond het super dat jullie voor me gezongen hebben!! En wat apart om dat allemaal gezien te hebben zeg! Ik kan me er niet echt een beeld bij vormen. Ik denk dat je het echt gezien moet hebben, echt wel erg zeg... Maar jullie genieten verder wel en dat vind ik mooi! Nou lieverds veel plezier nog!! Liefs flootje

  • 25 Juli 2005 - 23:25

    Lamiekie:

    Toch mooi dat reizen, blijf genieten en verbazen. Het is hier bedroefd KUT weer!

    X Lamiek

  • 26 Juli 2005 - 08:46

    Eliza:

    Hey frankie!!
    Alles goed zie lees ik wel. Dat moet wel veel indruk op je maken om zo een omgeving te zien en de geschiedenis daarachter. Maar wel een hele ervaring. Verder ook een hoop leuke dingen, gelukkig. Geniet ervan wereldreizer hi hi. Al de boel op zijn kop gezet met die mooi muziektalenten van je? Ik zie je snel en een dikke kus en knuffel van Liesje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Frank
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 38173

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: