Groeten uit Suriname!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frank Jager - WaarBenJij.nu Groeten uit Suriname!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frank Jager - WaarBenJij.nu

Groeten uit Suriname!!!!!

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

25 April 2005 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen,

Afgelopen weken even niets van me laten horen, omdat ik weer druk bezig ben geweest met stage en een kleine trip tussendoor heb gemaakt naar Tangloekoe. Een klein vakantieparadijsje gelegen in Bovensuriname onder het Brokondopondomeer. We hebben daar met een groep van 20 studenten lekker gechilld en genoten van de sula's, de zon en de jungle! Niet erg bijzonder veel meegemaakt, maar wel relaxed.

Maar hier is verder alles prima.Mijn gedachten gaan echter steeds meer uit naar Nederland en mijn vrienden en familie. Ik heb hier een ontzettend leuke tijd en ga daar nog zeker van genieten, maar het leven in een gestrucureerd land is meer voor mij. Ik ben Nederland ontzettend gaan waarderen na dit avontuur. Er zijn absoluut altijd op- of aanmerkingen te maken over een land, maar in Nederland zijn de basisvoorzieningen in ieder geval gezond. Na de dengue van Lamiek, het stage lopen op een school, bezoekjes brengen aan mensen die hier wonen en vele andere situaties blijf ik oplopen tegenover een aantal punten. Het belangrijkste vind ik de hygiene en het grote contrast tussen rijk en arm.

Op dit moment zijn de verkiezingen in volle gang. Op 25 mei gaat er gestemd worden en de overheid is 'het stemmen' druk aan het promoten. Reclmespotjes en grote billboards all over Paramaribo. Erg leuk om te zien. Er zijn een heleboel kleine partijen bijgekomen en de meeste Surinamers zeggen dan ook dat het afleiding is. Hoe minder op Desi hoe beter wordt er wel eens gesuggereerd. De peilingen wijzen nu uit dat Desi geen kans maakt, terwijl de bevolking zegt dat veel jongeren op hem gaan stemmen en dat die categorie in de peilingen niet voorkomen. Er gaan hier veel speculaties de ronde wat er gebeurt als deze man aan de macht gaat komen. moeten de studenten dan zo snel mogelijk naar huis? Dat meneer Bouterse een hekel heeft aan blanken is ons wel duidelijk geworden. Tijdens zijn partijbijeenkomsten worden blanke mensen op een vervelende manier weggejaagd en wordt er alleen maar gesproken in het Sranang tongo. In de kranten van de afgelopen weken staat dat dat er Nederlandse militairen zijn geland en 'zogenaamde oefeningen' doen in de jungle. op straat wordt er gezegd dat ze
Desi gaan halen. Zijn zoon is laatst opgepakt vanwege drugshandel.....It's just a family game. Van vader op zoon. Maar zijn campagne gaat goed. De mensen vinden hem normaal. Daarom scoort hij hoog onder de jongeren. Alls gaat hier verloren door drugs en geld in eigen zakken steken. De jongeren denken dat Desi eindelijk voor frisse vernieuwing gaat zorgen. Een beetje nationalistisch, maar los van het Nederlands denken en de waarden en normen die daar bij horen. Een president Venetiaan valt nauwelijks op. De mensen zijn niet echt over hem te spreken, maar vinden hem ook niet slecht. Ze vinden hem wel ok. Zijn partij heet de NPS en die van Desi de NDP. die D staat trouwens voor democratie!!!! Je lacht je dood. We zijn benieuwd wat hier allemaal gaat gebeuren de komende tijd. op de vooravond van vertek ziiten wij ingepakt en al klaar om naar Nederland terug te komen. en als dan duidelijk is geworden dat Desi aan d macht is gekomen hebben wij alvast een tickt. NEKS NO FOUT.

Ik groet u vanuit een soms droog, maar vooral rgenachtig Suriname!!!

  • 26 April 2005 - 12:28

    Je Nichtje Die Je Mist:

    Hé lieve neef, ik ben blij om weer iets van je te lezen. Je hebt een onwijs toffe tijd gehad met Peet en oom Tienco echt super. Iets waar je altijd weer aan kunt terug denken. Ik ga je nog proberen te bellen want het lijkt al weer eeuwen geleden. Vrijdagavond koninginnenach dat wordt weer zupen in Den Haag. Maak er nog maar een mooie tijd van en als je terug komt kun je alles rustig gaan verwerken wat je daar hebt meegemaakt, want dat is niet niks!
    Lieverd ik denk aan je!
    Dikke kussen en knuffels van mij

  • 26 April 2005 - 13:40

    JE GROTE NEEF:

    Was wel stil in Grunn, zonder jou! Maar we wonnen wel weer es van die boeruh! Dus trek je conclusies maar........
    Tot snel weer gozer

  • 26 April 2005 - 14:14

    Hermannus En Joke:

    Hoi lieve Frank,
    Opa en oma hebben zondag de foto's bekeken van jullie Surinaams trip. Ze vonden het prachtig. Ik kan me voorstellen dat je nu echt aan het aftellen bent om terug te gaan naar Nederland, maar deze indrukken halen ze nooit meer af. Hou je taai voor de komende paar week en dan gauw tot ziens.
    Veel liefs van Hermannus, Joke en Opa en Oma.

  • 27 April 2005 - 10:50

    Frank:

    wees gerust, frank. in nederland wordt er ook alweer gekort op de student.

  • 27 April 2005 - 11:18

    Aafstra:

    Ha die Fraenkster,
    Super mooi dat je belde, het was leuk om jouw stem even weer te horen. Geniet er nog even van en probeer die kids nog even wat bij te brengen.
    Ik zie je snel weer in Nederland groeten en doe iedereen een dikke kus

  • 30 April 2005 - 07:59

    Je Tante Brigitte:

    Lieve Frank, ik schrijf je nu op koninginnedag, jij merkt er daar ook vast wel wat van. Laatst met je mama wezen shoppen, de buit was een blouse voor haar en ik zelfs helemaal nada, maar gekletst dat we hebben. Gistermiddag begon onze vakantie en oom René en ik hebben meteen je oma´s tuintje omgespit, zijzelf heeft heerlijk in het zonnetje gezeten. Jij bent nu al een beetje de balans aan het opmaken he, dat verschil tussen rijk en arm is heel confronterend. Wij begrijpen best hoe dat voelt en daarnaast het soms uitbundige genieten, nu lieverd wij hebben altijd een luisterend oor. Dikke pakkerd!

  • 01 Mei 2005 - 06:43

    Oom Rene:

    Hai die Frank,
    Vorige week zaten we bij de plaatselijke FC. samen met twee mensen van de tegenpartij.
    Ik heb nog met met mijn sjaal enkele malen gezwaaid en geprobeerd de wedstrijd te beinvloeden.
    Maar helaas allemaal tevergeefs. Onze topclub verloor.
    Toch was het een gezellige middag met je pa, Peter en Bob.
    We hebben nog gesproken over hun reis en ervaringen in Suriname.
    Nou Frank, zo gezien ben je nog voor de uitslag van de verkiezingen terug in een "gestructureerd "
    Nederland.

    Groetjes van een FC supporter.
    Oom Rene

  • 01 Mei 2005 - 12:31

    Essepes:

    lieve Frank!!! mis jou!! maar zit dus nu in Tallinn bij een hostel waar ze webcam hebben! er is een uur tijdverschil (later) dus in totaal 6 uur tijdsverschil, dus kan je morgen of vanavond tegen 4 uur (jouw tijd)? ik blijf wel ff mijn site checkah! vind jou lief, kusjes!

  • 01 Mei 2005 - 17:38

    Grafsteen:

    Gozer ik it nu in Jordanie en ben volgende week weer thuis, dan moeten we echt weer even bellen!! Vette shit daar he!! Mzzl

  • 01 Mei 2005 - 22:25

    Vader Tienco:

    Toen ging je weg en nu heb je driekwart van de stage in Suriname gehad. Jongen, ga er nog goed tegenaan en je zegt na jaren nog dat je er een zeer bijzondere en zondermeer leerzame tijd hebt gehad met alle ups en downs.
    Gauw tot horens en/of schrijvens

  • 04 Mei 2005 - 19:17

    Henk:

    Moiiiiiiii

    lekkere knul! alles lijkt weer erg stabiel daarzoot
    hier ook. mijn knullen en mijn vrouw doen het goed. (duracell doet wonderen)
    zelf ga ik iets compleet anders doen met muziek.
    ja ja ik word (ben) een ouwelul!
    Frank, ik heb weer zin om lekker met je te ouwehoeren

    groeten

    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 38184

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: